“Ühe külatee ääres nägid imestunud automobilistid kohalikke talupoegi, kes seisid kotid peas,” kirjeldatakse äsja ilmunud raamatus “Automotokroonika. Tsaariaeg” 1912. aastal toimunud võidusõitu.
Imperaator Nikolai II auhinnale peetud sõidul võisteldi marsruudil Peterburi – Tallinn – Varssavi – Kiiev – Moskva, kokku 2976 versta (u 3200 km).
Võistluse eel saatsid korraldajad kohalikele kuberneridele märgukirjad, kus palusid kohalikke eesootavast informeerida. “Kohalikel elanikel paluti autode möödasõidul hoiduda tee serva, mitte magada vankritel, hoida hobuseid valjastest kinni ning panna eriti pelglikele suksudele pähe kotid,” kirjeldab raamat. Mõned talupojad said soovitusest valesti aru – hobuste asemel pandi kotid endale pähe.
Sõidul osales 19 autot, millest jõudis finišisse 13. Väike osalejate arv oli mõnelegi pettumus. Raamatus tsiteeritakse 1912. aasta 20. juuni Postimeest: “Nad arvavad sääl Peterburis, et niisugused tagametsa mehed oleme, et meie teagi, mis automobil on! Meie omad sõidavad alatasa uulitsatel. Mispärast 19 automobili pärast nii ärewil olla. Proua Näck sõidab üksipäini juba 20 eest.”
Sellised omaaegse auto- ja autospordielu värvikaid kirjeldusi leiab Rene Levolli kirjutatud ja LaitseRallyParki välja antud raamatust mitmeid. Raamat annab põhjaliku ülevaate üleeelmise sajandi lõpu ja eelmise alguse autoomanikest ja autodest, liiklusest ja autosõidust laiemalt, omaette peatükk on pühendatud sama ajastu lennundusele. Faktitihedat, aga ladusalt kirjutatud teksti illustreerivad rohked fotod.
520leheküljelist raamatut on võimalik soetada LaitseRallyParki veebipoest.