Romet Jürgenson ja Siim Oja valmistusid Sardiinias FIA Rally Stari hooajaks

Romet Jürgenson (paremal) ja Siim Oja osalesid FIA Rally Stari treeningpäevadel. Fotod: FIA Rally Star

21. maist kuni 1. juunini kogunesid Sardiinias FIA Rally Star kuus finalisti, kelle hulgas ka Euroopa finaali võitja Romet Jürgenson ja tema kaardilugeja Siim Oja. Kuidas läks eestlastel esimene kohtumine meeskonna, mentorite ja konkurentidega ning millega kümne päeva jooksul tegeleti, sellest lähemalt peategelaste endiga.

Romet, sul jääb seljataha poolteist nädalat esimest kogemust FIA Rally Star meeskonna liikmena. Räägi palun, et mis need esimesed tegevused Sardiinias olid?

Alustuseks tehti meile meeskonna tutvustus ja räägiti üleüldiselt rallispordist ning regulatsioonidest. Lisaks saime näiteks infot, et kuidas teha reccet (rajakirjutamine) ja kuidas seadistada Ford Fiesta Rally3 autot. Järgmisel päeval ootas meid juba ees esimene sõidu test, kus saime nelikveolise Rally3 autoga, millel uue Evo versiooni vedrustus sõita asfaldil 130 kilomeetrit. Testi ajal istus minu kõrval kunagine Škoda Motorsport tehasemeeskonna piloot ja mitmel korral MM-rallidel esikuuikusse mahtunud  Alexandre Bengué´ga, kes õpetas nii mind, kui minu meeskonnakaaslaseid. Kogu testi ajal liikus meie kiiruse kõver ülespoole, mis on ma arvan väga positiivne. Kindlasti maksimumini ma veel ei jõudnud, sest tahtsin auto ja oludega tutvuda, kuid jäin enda esitusega rahule.

Kas lisaks sõiduoskustele ootasid ees ka füüsilised jms testid?

Jah, kolmandal päeval olid meil ennelõunal füüsilised testid ja päeva teises pooles mentaalne osa. Fitness poole pealt oli hea meel selle üle, et see jõusaali trenn, mida ma olen MyFitness klubis teinud ja jooksutrenn on end ära tasunud, sest näitajad olid rallisõitja vormile vastavad. Kindlasti saab mingeid asju paremaks teha ja seda mitte ainult füüsilise poole pealt, sest meil olid ka sellised harjutused, mis sisaldasid keskendumist, koordinatsiooni ja täpsust. Mentaalse treeningu osas saime juurde palju tarkust ja terve päeva jooksul olid koos meiega Inglismaalt kohale tulnud Elite Sports Performance sporditeraapia treenerid.

Kuidas nägi välja recce trenn?

Asfaldi rajakirjutamine toimus koos praeguse FIA ohutusvaatleja abi ja ise üle 20 aasta kaardilugeja tööd teinud Nicolas Klingeriga. Teine õpetaja oli Petter Solbergile ja Gus Greensmithile MM-rallidel kaarti lugenud Chris Patterson. Kõik nad olid meie jaoks koguaeg olemas ja lõpuks oli see väga lahe kogemus, et nagu räägiks õhtusöögi lauas oma sõbraga, kuid tegelikult ju sellised legendid. Patterson aitas peamiselt kaardilugejaid selle poolega, et kuidas legendi kirjutada. Kirjutasime selle päevaga päris palju katseid ja saime väga palju häid soovitusi, mille peale ise ei osanud enne mõelda. See, kui me tegemisi vaatavad kõrvalt sellised professionaalid ja annavad nõu on hoopis teine tera. Väga hea emotsiooni andis see, et said endale kinnituse, et need mõtted mida oled ise mõlgutanud on head ja liigud õiges suunas. Lisaks aitas meid mitmel päeval nõuga ja jälgis meie tegemisi 2001. aastal Richard Burnsi kaardilugejana maailmameistriks tulnud Robert Reid. 

Kruusateedel läbiti 110 kilomeetrit.

Üks tänapäeva sportlase töö osa on ka suhtlus meediaga. Kas teile tehti ka meedia koolitus?

Reedel oli meil tõesti meediakoolitus, mida juhtis Hyundai Motorsport meeskonnas töötav ja Thierry Neuville sotsiaalmeedia eest vastutav Linda Hirvonen. Meile jagati infot, et kuidas peaks ennast intervjuu ajal üleval pidama – olek, kehahoiak jne.. Lisaks, et kuidas endas intervjuud andes enesekindlus tekitada. Saime teada, et on hea juba enne intervjuud valmis mõelda, et mida sa tahad sellega edasi öelda ja seda isegi siis, kui sa veel küsimusi ei tea. Lisaks veel palju häid ideid ja nippe, et kuidas meediaga professionaalselt suhelda.

Kui palju said mehaanikutele anda sõidu järel tagasisidet ja palju saite ise autot käega katsuda?

Sellist nii suurt tiimikogemust pole mul varem olnud ja oma inseneri, kellele oma muresid kurta. Kui oli vaja midagi muuta, siis me muutsime. Loomulikult tehti mulle ka nö. vimkasid, kus öeldi, et midagi muudeti, kuid ei öeldud mida ja peale sõitu pidin siis ütlema, et kas midagi muutus. Õnneks sain enamvähem aru, mis autoga toimus peale neid muudatusi. Huvitav oli see, et väikesed muudatused muutsid auto juures väga palju ja see oli uus põnev kogemus. Ise saime ka käed külge panna ja meile õpetati näiteks, et kuidas vahetada auto aju, rooliotsa jne.

Ütlesid eelpool, et saite sõita asfaldil, kas ka kruusal?

Kruusal saime laupäeval sõita 110 km, millel olime ise legendi koostanud. See oli minu ja Siimu jaoks silmi avardav kogemus, sest need teed Sardiinias on täiesti uskumatud. Mina pole midagi sellist varem näinud. Kui peale reccet mõtlesin, et siin pole võimalik sõita, sest tee on nii katki, siis reaalsuses sai ralliautoga sõita küll. Hoolimata suurtest kividest teel ja rajaääres ei olnud meil ühtegi rehvipurunemist. Kui seni on Eestis sõidetud kogemuse põhjal tundunud, et teed on teisel ringil väga katki, siis siin olles saab aru, et mis tegelikult katkine tee tähendab. Kruusal tundsin, et sain kiiremini selle piiri lähedale, kus ma juba olen sõitnud ja tunde autoga kätte. Kruusatestil õpetas meid sarnaselt asfaldi testiga Alexandre Bengué ja lisaks talle norralane John Haugland, kes on noorte rallitalentide treener ning kelle käe alt on tulnud sellised rallimaailma maailmameistrid ja nimed nagu Petter Solberg, Richard Burns, Alister McRae, Guy Wilks jpt. Mõlemad mehed istusid mu kõrval ja olid üldpildis rahul sellega, mis ma tegin ja mida nad nägid, kuid kindlasti andsid ka nõu, et mida saaks veel paremaks. Järgmisel päeval saime veel kruusal reccet teha katsetel mida eelmine aasta Sardiinia MM-rallil sõideti.

Kuidas sul läks harjumine esiveoliselt nelikveolisele?

Ma ise arvasin enne siia tulekut, et nelikveolise autoga on asfaldil kergem ümberkohanemine, kuid reaalsuses oli minu puhul vastupidi. Asfaldil saab selle Rally3 autoga kurvidest tänu tagasilla abile nii palju kiiremini läbi minna ja seda enda kasuks ära kasutada oli minu jaoks alguses keeruline. Teed olid asfaldil sujuvad ja aeglased, mitte sellised, mis olid Horvaatias, kus mul kogemused. Kruusal ei läinud väga kaua aega ja sain päris kiiresti hea tunde kätte.

Kuidas sulle FIA Rally Star konkurents tundub?

Meile tehti meeskonna poolt väga kiiresti selgeks, et peame olema üksteisega sõbralikud ja kogu õhkkond peab olema meeskondlik. Selge see, et konkurents säilib, kuid peame hästi läbi saama. Sõidu poole pealt on, ma arvan, meist kõige paremas vormis austraallane Taylor Gyll, kellel on mitme aasta kogemus nelikveolise autoga. See on selge, et kõik oskavad sõita ja kõigil on arusaam sellest olemas. Lihtsalt kogemuste pagasid on erinevad. Seda saab olema huvitav näha, et kes kui kiirelt siit nüüd arenema hakkab. Päris huvitav ja erineva kultuuri taustaga seltskond on koos. Näiteks meie oleme Siimuga tagasihoidlikud eestlased, samal ajal kui konkurendid Peruust on palju valjuhäälsemad, kuid loomulikult sõbralikud. Saan öelda, et saame kõik hästi läbi ja meeskonna tunne on juba tekkinud.

Kuidas käis meeskonna poolt võistlejatele tagasiside andmine?

Selle nädala esmaspäeval oli meil meeskonna koosolek, kus olid kohal ka FIA Rally Star juht Jerome Russel, Nicolas Klinger ja M-Sport Poola juht Maciej Woda. Meile anti esialgu üleüldine tagasiside, et millega oldi rahul ja millega poldud. Seejärel ootas ees silmast-silma kohtumine, kus mina ja Siim saime personaalse tagasiside selle kohta, et kuidas oleme hakkama saanud ja mida saaks paremini teha. Lisaks sõidu tagasiside õpetajatelt ja inseneridelt. Peale neid kokkuvõtteid tegime juba ka plaani, et kuidas juuni keskel sõidetava San Marino ralli osas.

Kuna viibite Sardiinias, kus eesootaval nädalavahetusel sõidetakse MM-ralli, siis kas saite ka tänavusi katseid läbi sõita?

Viimased kaks päeva tegime tõesti kaasa kogu Sardiinia MM-ralli ametliku recce. Käisime end registreerimas jne.. See oli ka üks siin koosviibimise eesmärke, et saaksime selle kogemuse ka.

Kaardilugeja Siim Oja oma kogemusest:

„Osalesime küll sel aastal Horvaatia MM-rallil, kuid minu välisstartide kogemus on seni olnud üsna minimaalne. See oli minu jaoks silmi avardav kogemus, et kuidas sellisel tasemel tööd tehakse nii organisatoorse poole pealt, kui kõige muu osas. Isiklikult väga super kogemus, kui saad Chris Pattersoniga legendi kirjutamisest vabas vormis äärekivil istudes vestelda. See paneb teistmoodi mõtlema ja andis kindlasti motivatsiooni juurde ning soovi rohkem süvitsi minna. Üldjoontes jäin enda esitusega rahule arvestades varasemat kogemust ja eeltööd, kuid arenguruumi on kindlasti palju. Mingit suurt vau momenti polnud, kuid sain tagasisideks palju pisiasju mille kallal töötada. Nicolas Klinger andis omaltpoolt tagasisidet, et kuidas paremini lugeda ja kuidas see kõik üles ehitada. Minu üks põhi muresid oli see, et kuidas ma saaks juba recce ajal legendi nii hästi kirja, et oleks kohe loetav ja oleks visuaalselt korras. Nüüd on mul see teadmine olemas. Väga lahe kogemus ja sellist võimalust rohkem ei tule.“

Mis on FIA Rally Star?

FIA Rally Star programmi idee autor on Jerome Russel. Sari on mõeldud 17-26aastastele ralli tulevikulootustele, kus parimaid on ees ootamas nelja aastane programm, mida toetab M-Sport meeskond ja Itaalia rehvitootja Pirelli.

FIA Rally Star 2023 kuus finalisti valiti välja 7000 osaleja seast, kes kõik pidid esimeses voorus näitama parimat sõiduoskust E-Spordis ehk WRC9 rallimängus. Seejärel valiti välja parimad, kes kutsuti kolme päevastele regionaalsetele – Euroopa, Ameerika, Aafrika, Lähis-Ida, Aasia ja eraldi naiste arvestuses toimunud finaalidesse. Sõitjaid ootas finaalis ees sõidud krosskartidega ja mitmed mentaalsed väljakutsed. Žüriisse kuulusid Hyundai tehasemeeskonna sõitja Thierry Neuville, WRC2 klassis võistlev Gus Greensmith, Pernilla Solberg, M-Sport meeskonna juht Malcolm Wilson ja M-Sport Poola juht Maciej Woda.

Kuus finalisti võistlevad sel aastal kuuel osavõistlusel, millest üks on oktoobris sõidetav Saaremaa ralli. Hooaja lõpus selgub neli parimat võistluspaari, keda ootab 2024. aastal ees täisprogramm Junior WRC klassis. Hooajaks 2025 jääb järgi kolm võistluspaari, kes jätkavad Junior WRC klassis. Kui keegi FIA Rally Star osalejatest peaks Junior WRC klassi võitma, siis ootab teda hooajal 2026. ees osalemine WRC2 sarjas.

FIA Rally Star kalender 2023

16.-18. juuni San Marino Rally

13.-15. juuli Rally Weiz

22.-24. september Rally Nova Gorica

06.-07. oktoober Rally Saaremaa

20.-21. oktoober RallyRACC

09.-10. november Lausitz Rallye

Treeninglaagris osalenud:

Romet Jürgenson/Siim Oja (Eesti)
Annia Cilloniz/Alvaro Rivera (Peruu)
Abdullah Al Tawqi/Ronan Comerford (Omaan/Iirimaa)
Max Smart/Lorcan Moore (Lõuna-Aafrika/Iirimaa)
Taylor Gill/Dan Brkic (Austraalia)
Jose Abito Caparo/Willy Guillermo Sierra (Peruu)

LOE KA NEID UUDISEID:

4. märts 2024

Alex Reimann saavutas Porsche Sprint Challenge’i PRO-AM kategooria hooaja esikoha

EST1 Racingu esisõitja Alex Reimann võitis Porsche Sprint Challenge Southern Europe´i hooaja kokkuvõttes PRO-AM kategooria ja lõpetas Sport-divisjonis kolmandal...
4. märts 2024

Paul Aron alustas hooaega poodiumikohaga

Paul Aron saavutas vormel 2 hooaja avaetapil Bahreinis põhisõidus kolmanda koha, sprindis oli ta viies. “Tunne on suurepärane,” rääkis...
3. märts 2024

Kardisportlane Markus Kajak võitis WSK etapi ja tõusis sarja kokkuvõttes poodiumile

Markus Kajak võitis WSK Super Master Series’i viimase etapi Sarno kardirajal, tõustes hooaja kokkuvõttes teiseks. Algse info järgi oli...
29. veebruar 2024

Nädalavahetus autospordis: superkross Eestis, Paul Aron alustab F2 hooaega

Nädalavahetusel sõidetakse Eestis superkrossi, Bahreinis algab aga vormel 2 hooaeg, kus eestlastest osaleb Paul Aron. Eestis jäävad sulailma tõttu...