Kardispordi 60 aasta juubelit tähistatakse 17.-19. juunini Põltsamaal Kuningamäe kardirajal toimuval võistlusel.
Ühtlasi möödub tänavu 60 aastat esimesest kardivõistlusest Kuningamäe rajal, mis oli teadupärast kogu Nõukogude Liidu esimene spetsiaalne kardirada. Ka juubelivõistluse kuupäev klapib esimese võidusõiduga Kuningamäe rajal, see toimus 17. juunil 1962. Esimene kardivõistlus Eestis toimus varem, 1962. aasta 7. jaanuaril Tallinnas Komsomoli-nimelisel staadionil (praegu Kalevi staadion).
Kardispordi 60 juubelisündmused leiavad aset 18. juunil. Päeval on võimalik tutvuda ajalooliste kartidega, kell 17.20 teevad need näidissõidud, kutsetega külalistele toimub samal õhtul vastuvõtt.
17.-19. juunini toimuv võistlus on Eesti meistrivõistluste ning Eest Prokardi karikavõistluste etapp ning Eesti kardispordi ühe pioneeri Väino Allipere mälestusvõistlus.
Reedene päev on vabatreeninguteks, laupäeval võistlevad Rotaxi klassid, pühapäeval CIK-FIA klassid. Kvalifikatsioonid algavad laupäeval kell 10.20, eelfinaalid 12.00, finaalid kell 14.50. Pühapäeval on ajasõitude algus kell 10.10, eelfinaalid algavad kell 12.00 ja finaalid 14.40. Mõlemast päevast tuleb otseülekanne EAL TV Youtube´i kanalil.
1962: Eesti kardispordi esimene aasta
1962. aasta esimesel pühapäeval, 7. jaanuaril oli külma ilma trotsides tulnud Tallinnasse Komsomoli staadionile arvukas publik uudistama, mida kujutab endast kartauto ja kuidas need väikeautod (nii karte toona nimetati) saavad hakkama lumisel staadioniringil.
Läti kardisõitjad, kes oli selle spordiala pioneerid NSV Liidus, tulid Tallinnasse, kaasas 21 karti, laenates neid lahkelt ka eestlastele. Meie sportlastest oli vaid Tallinna 2. Keskkooli abiturient Taivo Sapas suutnud endale Kalevi Auto-Motoklubis kartauto ehitada. Sapas üllatas nii pealtvaatajaid kui külalisvõistlejaid, võites 125 cm3 kartide klassi grupisõidu.
Viis kuud hiljem, 12. mail 1962. aastal toimus juba esimene suvine kartautode võidukihutamine Tartus Tamme staadionil. Eestis oli juba ehitatud kümmekond karti ja kuigi veel domineerisid Läti kardisõitjad, püstitas rajarekordi Vello Mäeots.
17. juunil kihutasid kartautod Põltsamaal Kuningamäele rajatud Eesti esimesel kardirajal.
Samal aastal korraldas Kalevi Auto-Motoklubi viiest osavõistlusest koosnenud karikavõistlused, kus arvesse läks nelja parema etapi tulemused. 125 cm³ masinaklassis võidutses Väino Allipere ja 175-kuubikulistel tema vend Arvo.
Septembris korraldasid lõunanaabrid lätlased esimesed üleliidulised võistlused, kus osales 12 Eesti kardisõitjat. 125ste kartide klassis võitis Väino Allipere esikoha ringrajasõidus, kuid velotrekil pidi leppima kuuenda kohaga, saades kahe ala kokkuvõttes hinnatava teise koha.
13.-14. oktoobril Moskvas toimunud esimesel linnadevahelisel matškohtumisel võidutses Tallinna esindus, Väino Allipere oli võidukas nii ringrajal kui velotrekil.
Hooaja lõpul koostati kardisõitjate seniste tulemuste põhjal 1962. aasta edetabel, kus arvestati kohalikelt võistlustelt 10 paremat, vabariiklikelt ja linnadevahelistelt võistlustelt 20 kohta ja üleliidulistelt võistlustelt 30 kohta. 125 cm³ masinaklassis sai punkte 15 kardisõitjat ja esikoha hõivas tabelis Väino Allipere. 175-ste klassis oli punktisaajaid 11, neist edukaim oli Kalju Mölder.
Ajalootekst: Aare Arula