FIA Ohutusbülletään nr 40, kaitseriietus kardispordis

Ohutusvarustuse tähtsust on võimatu ülehinnata. Foto: Pille Russi

Võistlejate ohutus on FIA jaoks esmatähtis ja seda nii rohujuuretasandil kui ka meie spordiala kõrgeimal tasemel. Kardispordis on kaitseriietusel ülioluline roll ühena esimestest standardiseeritud turvavarustusest, millega sõitjad oma karjääri jooksul kokku puutuvad.

FIA on välja töötanud ohutusstandardid, millega on kehtestatud kõigile kardispordi kategooriatele minimaalse ohutustaseme nõuded kaitsmaks kõiki sportlasi sõltumata nende eelarvest.

FIA standardid

CIK-FIA standardiga N2013-1 on kehtestatud minimaalsed ohutusnõuded 1. astme (ainult harrastajatele) ja 2. astme kardikombinesoonidele ning FIA standardiga 8877-2022 on kehtestatud minimaalsed ohutusnõuded 1. ohutustaseme – sama, mis 1. astme – (kasutamiseks lühikestel radadel) ja 2. ohutustaseme (kasutamiseks nii lühikestel kui pikkadel radadel) kardikombinesoonidele. Lisaks on FIA standardiga 8877-2022 kehtestatud ka nõuded kinnaste ja jalanõude disainile ja minimaalsele ohutusele.

Need kaks ohutusstandardit sätestavad kardivõistlustel kasutatavate rõivaste spetsifikatsioonid, eesmärgiga suurendada ohutust ja minimeerida õnnetuse korral hõõrdumisest põhjustatud vigastuste ohtu.

Abistamaks kardisportlasi kõige tõhusama ja töökindlama kaitseriietuse valimisel on FIA koostanud kaks tehnilist nimekirja: CIK-FIA N2013-1 standardi järgi kinnitatud kardikombinesoonide tehnilise nimekirja saab alla laadida SIIT või skaneerides QR-koodi nr 1, ja FIA standardile 8877-2022 vastava tehnilise nimekirja TL101 kõikidele kardiriietele (kombinesoonid, kindad ja jalanõud), mille saab alla laadida SIIT või skaneerides QR-koodi nr 2.

QR kood nr 1   

QR kood nr 2

Tehnilise ülevaatuse abistamiseks on kõigil FIA standardi 8877-2022 kohaselt heakskiidetud kardikombinesoonidel, jalanõudel ja kinnastel oma esitlusvorm, mille saab alla laadida tehnilise nimekirja kaudu.

Kohandamine

Kohandamise võib läbi viia ainult tootja, et vähendada mõju kardikombinesoonide turvalisusele, ja on oluline, et sportlased oleksid teadlikud antud nõudest ning ohutusriskidest, mis kaasnevad heaks kiitmata kohandamisega. Kahtluste korral reklaami lisamise osas (trükk/pealekanne, märk, tikand) on tungivalt soovitatav pöörduda rõivatootja poole.

Vastavalt FIA standardile 8877-2022 heaks kiidetud kardikombinesoonide puhul peab kõik pealekande või trükkimise teel tehtud kohandused läbi viima tootja, kes väljastab ka antud modifikatsioone kinnitava sertifikaadi.

Kaasatuse tagamine

Kardikombinesooni võib kohandada ka vastavalt puuetega kardisportlase vajadustele. Neid muudatusi tohib teha ainult tootja ja antud modifikatsioonide kohta tuleb väljastada vastav sertifikaat.

Rakendamine

Kardikombinesoonid on heaks kiidetud vastavalt CIK-FIA standardile N2013-1 või FIA standardile 8877-2022. Vastavalt kardispordi tehnilistele tingimustele on võistlejatel praegu lubatud valida nende kahe standardi vahel, kuid alates 01.01.2030 aktsepteeritakse ainult FIA standardi 8877-2022 järgi kinnitatud kardikombinesooni.

2024. aastaks on kardisportlastel lubatud valida FIA standardi 8877-2022 järgi heakskiidetud kardikinnaste ja jalanõude, või käsi ja randmeid täielikult katvate kinnaste ning kuni pahkluudeni ulatuvate jalanõude vahel. Alates 01.01.2025 on kõigil FIA kardispordi meistri- ja karikavõistlustel ning kõikidel FIA rahvusvahelisse spordikalendrisse kantud kardivõistlustel kohustuslik FIA standardile 8877-2022 vastavate kinnaste ja jalanõude kasutamine.

LOE KA NEID UUDISEID:

19. juuli 2024

Registreerumine Terminal autoralli Eesti meistrivõistluste etapile Lätis lõpeb nädala pärast

Võistlejate registreerimine 9.-10. augustini toimuvale Terminal autoralli Eesti meistrivõistluste viiendale etapile, Rallijs Cēsisele on avatud veel nädal aeg ja...
18. juuli 2024

Nädalavahetus autospordis: Eestis drift ja rahvasprint, Lätis MM-ralli, Paul Aron F2-s

Nädalavahetusel võisteldakse Eestis driftis ja rahvasprindis, Lätis võisteldakse autoralli MM-punktidele, Paul Aron jätkab F2 hooaega. Reedel ja laupäeval toimub...
18. juuli 2024

Eestlased osalevad Leedus kestvussõidus ja rekordkatses

Palangas toimuval kestvussõidul Aurum 1006 km osaleb eestlastest Antti Jartsev, sama ürituse raames toimuvast rekordkatsest võtab osa autoajakirjanik Indrek...
17. juuli 2024

Lätis toimunud driftivõistlusel jõudis veerandfinaali Randar Kajo, enim EMV punkte teenis Frank Passer

Daugavpilsis peetud drifti Eesti ja Läti meistrivõistluste etapil klassile Semipro jõudis tandemsõitudes kõrgeimale kohale, veerandfinaali Randar Kajo. Eesti meistrivõistluste...