Raimo Kulli: tuleb tegutseda, et Eesti ringrajasõit tõuseks taas

Eesti Autospordi Liidu ringrajasõidu alakomitee juht Raimo Kulli nendib, et Eestil on küll mitu rahvusvahelist tippsõitjat, kuid kohalik ringrajaelu kiratseb. Miks on nii ja mida ta plaanib ette võtta?

Ringrajaeluga oled ju aastaid kursis, kui aga eelmisel aastal alajuhiks said, kas oli ka millegi üle üllatuda?

Alakomitee juhiks sain viiruskriisi mulluses haripunktis. Eks teadsin muidugi, et kohalik ringrajasõit on hääbumas ja minu ametisse asudes sel alal Eesti meistrivõistlusi ei peetagi. Selge, et tuleb tegutsema hakata, et Eesti ringrajasõit tõuseks taas ja selguksid Eesti meistrid.

Millised on esimesed sammud?

Oleme otsustanud, et läheme kaasa Läti sarjaga BaTCC ja klassiga BMW 325 Cup. Lätis sõidab umbes 20 autot ja praeguse info järgi lisandub Eestist viis või kuus. Otsustasime, et anname BMW 325 Cupile Eesti meistrivõistluste staatuse. Võistluskalender kattub BaTCC kalendriga, seejuures võisteldakse kaks korda suve jooksul ka Audruringil. Lisaks sõidetakse Eesti meistritiitlile ajalooliste vormelautodega. Kindlasti soovime populariseerida ringrajasporti ja meedia abil kasvatada teadlikkust ning huvi.

Kui palju peab kulutama, et saaks alustada võistlemist BMW 325 Cupis?

Mõeldud on see sisenemisklassina, ehk et ringrajamõistes on tegemist odava klassiga. Esialgne plaan oli lätlastel eriti hea, et 5000 euroga saab stardikõlbuliku võidusõiduauto, kuid päris nii roosiline olukord ei ole. Hinnanguliselt kulub auto soetamisele ja ettevalmistusele alates 15 000 eurost.

Kas varasema BMW 325 Cupi autod on uude kuidagi kohandatavad?

Ei, kasutatakse uuemat keretüüpi, aga vanematega saab sõita Soome sarja.

Odavate autodega harrastatav meelelahutuslik ringrajasündmus Mannergute Mõõduvõtt on väga populaarne. Mannergud on veel odavamad, aga kas päris ringrajasõidu vaates oleks 5000-euroste autode klass täielik utoopia?

Mannergud on teadupärast tavaautod, millel puudub võidusõiduauto turvavarustus. Ma täitsa pelgan nende pärast, ühel hetkel võib midagi halba juhtuda. Aga 5000 euroga ringrajaauto… Ma ei näe, kuidas see võimalik oleks. Varustus, turvapuur, auto ise, no ei ole võimalik. Lätlased hakkasid soomlaste eeskujul harrastama V1600 klassi, plussideks on suhteliselt madal kulu ja palju eri tootjate autosid, miinuseks 1,6-liitrine mootor. Ehk et täiskasvanutele on need igavad sõita, noortele oleksid aga alustamiseks väga head.

Loogiline oli oodata, et kui Eestis valmib lõpuks ometi korralik rada, lööb ringrajasõit õitsele. Läks vastupidi. Midagi pidi 2010-ndate alguses juhtuma?

Tuli euro. Elu muutus kallimaks, autospordi harrastamine läks aga väga palju kallimaks. Krooniajal sõitsin toonast BMW-sarja. Ise ehitades oli võimalik palgast kõrvale panna ja võidusõitu harrastada. Tänapäeval ei mängi välja, võidusõit on muutunud tavainimese jaoks liiga kalliks. Seepärast peabki leidma võimalusi selle kättesaadavaks muutmiseks.

Kuidas?

Väljapääsuna näen näiteks ka Renault Clio Cupi sarnast sarja, kus tehaseettevalmistusega auto maksab küll 40 000 eurot, aga sõitja seda välja ostma ei pea ja üks väga suur kulutus jääb tal ära. Tarvis läheks autofirmade abi, et saaks kriitilise massi autosid kokku. Autosid omaksid autofirmad, kes neid välja rendiks. Kunagi toimis Yaris Cup sarnasel põhimõttel ja ka vormel 4 soomlaste eestvedamisel.

Ajalooliste vormelite sari meil on, aga kui realistlik oleks käivitada kaasaegsete vormelite sari?

Eestile üksi see jõukohane ei ole. Soomeski ei ole ühtegi n-ö täiemõõdulist vormeliklassi, mitme klassi autod sõidavad ühes stardis, et saada mingisugunegi hulk autosid korraga rajale.

Kas ringrajasõidu vähese populaarsuse põhjuseks võib olla ka ainult üks rada – Audruring on küll hea, aga ainult seal sõitmine läheb igavaks, välisvõistlused tunduvad algajale keerulised ja kallid?

Tallinlase vaatevinklist ei ole Riiga võistlema minek kuigivõrd kallim Pärnusse minekust. Meie kalendrid sisaldavad juba ammu Lätis, Leedus ja Soomes toimuvaid etappe, mis tõsi teevad osalemise kallimaks, aga pakuvad vaheldust. Kunagi sõideti tõesti Raadi lennuväljal, oli Upa rada, oli Tallinnas linnaring… Oleme õnnelikud, et meil Audruring olemas on, see on väga hea rada.

Milliseid võistlusi on tänavu Audruringil oodata?

Lätlastel on plaanis korraldada kaks suuremat BaTCC võistlust, lisaks peaks minu andmetel toimuma ka Porsche-festival, kindlasti ka mõni väiksem võistlus.

LOE KA NEID UUDISEID:

27. juuni 2022

Eesti Autospordi Liit kolis uuele aadressile

Eesti Autospordi Liit tegutseb alates tänasest uuel aadressil Vana-Tartu maantee 79a, Peetri. EAL büroo asub hoone kolmandal korrusel. Kuna...
26. juuni 2022

Taavi Kuul ja Sten Suban tõusid Lausitzringil pjedestaalile

Taavi Kuul (Estonia-21) saavutas Lausitzringil toimunud ajalooliste vormelite võidusõidul kahes sõidus klassivõidu ning Sten Suban (Estonia-23) oli mõlemas kolmas....
23. juuni 2022

Nädalavahetus autospordis: Keenia ralli ja Misso Karikas

Eeloleval nädalavahetusel sõidetakse Keenias autoralli maailmameistrivõistluste etapp ning Eestis toimub rahvakrossi ja -sprindisarja Misso Karikas viimane osavõistlus. Keenia ralli...
22. juuni 2022

Esitleti raamatut „Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985“

Tallinnas, Ülemiste Sportlandis esitleti raamatut „Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985“. Raamatu on kokku pannud WRC Rally Estonia võistluste...

Eesti Autospordi Liit

Reg. nr: 80076023
Aadress:
Mustamäe tee 4, 10621, Tallinn
Tel.: +372 6398 666
E-post: info@autosport.ee

Olulised lingid

Olulised lehed

Jälgi Eesti Autospordi Liitu ka:

© Kõik õigused on reserveeritud Eesti Autospordi Liidule