Joosep Planken: „Siht on jõuda JWRC sarja.“

Joosep Planken / Taavi Lassmann Rapla rallil. Foto: Pille Russi

Möödunud nädalavahetusel tegi 2022. aasta kuni 16.aastaste autoralli noorte meister Joosep Planken esimese stardi Estonain Junior Challenge sarjas ja lõpetas võistluse kohe ka poodiumil. Milline on noore ja andeka piloodi taust ning mis sihte ta endale autospordis tulevikuks seab, sellest temaga järgnevas intervjuus juttu tegime.

Kuidas avastasid enda jaoks kardi- ja autospordi? Kas sinu peres on keegi enne tegelenud nende eelpool mainitud aladega?

Kardispordi avastasin enda jaoks läbi Talendid Rajale sarja, kus ma 2016. aastal sõitsin. Kunagi sõitis onu karti ja vormelit, aga väiksena käisin palju kaasas isa rahvaralli ja -sprindi sõitudel, kust ilmselt ka selle ralli pisiku sain.    

Sinu tee autospordini sai alguse läbi noortele mõeldud kardisarja Talendid Rajale, kus näitasid kohe head minekut ja jätsid tihti seljataha endast vanemad poisid ja tüdrukud. Kuidas sinna sarja sattusid?

Sinna sarja sattusin läbi Rocca al Mares toimunud demopäeva, kus meid sellesse sarja sõitma kutsuti. Mulle tundus see huvitav ning tahtsin proovida.

Joosep Planken debüteeris sportrallis mullu Paides. Kaader videost.

Kas soovitad seda sarja nendele noortele poistele ja tüdrukutele, kes unistavad olemaks tulevikus uued Ott Tänakud või Jüri Vipsid?

See sari on väga hea koht, kust saab kätte esmase võistluskogemuse ja kõik sellega seonduva. See on väga lihtne võimalus aru saamiseks, kas selline spordiala üldse meeldib sulle ja kas on huvi sellega tõsisemalt edasi tegeleda. Loomulikult saab ennast võrrelda ka teiste eakaaslastega ja näha kes, kus, mida paremini  teeb ning sellest õppida. Ma kindlasti soovitan seda sarja!  

Olles Talendid Rajale sarjas edukas jätkus sinu karjäär juba Eesti kardispordi meistrivõistlustel, kus vaatamata oma noorele eale võistlesid aastate jooksul neljas erinevas klassis ja lõpetasid kõik hooajad kokkuvõttes poodiumil. Mis oli sinu saladus, et kohe suutsid nii kiire olla spordis, kus tulemuste saavutamiseks on vaja kogemusi ja läbitud kilomeetreid?

Sattusin tänu isa tuttava soovitusele TARK Racingusse, kelle ridades olen alates oma esimestest ringidest sõitnud. Ma arvan, et tiimi professionaalsus aitas minu tulemustele palju kaasa, igasse järgmisse klassi minnes olime kohe kiired, sain ilmselt õiges vanuses õiged juhtnöörid. Hea tiim on võidusõidus tähtis!

Mis sa arvad, mis oskused just kardiga sõitmine sulle edasiseks autospordi karjääriks on andnud?

Kuna kardil puudub vedrustus ja iga liigutuse kohta saab väga vahetu tagasiside, siis see kindlasti  annab hea auto tunnetuse ja aitab kinnistada õiged sõiduvõtted. Õppinud olen kindlasti seda, et tuleb sõita võimalikult puhtalt ja sirgelt. Väiksed vead mõjutavad palju kiirust ja aega.  

Kuigi võiks arvata, et kardispordiga noormehe edasised mõtted on seotud vormeliga, olid sina juba üsna varajases eas veendunud, et sinust saab rallisõitja. Miks nii?

Nagu eelnevalt mainitud, siis see rallipisik oli sees juba väga väikse poisina ja alati kui isaga sportrallit vaatamas käisime, unistasin, et saaksin ükspäev samasuguste autodega kiiresti metsavahel sõita.  

Olen kuulnud, et huvitud ka e-autospordist ja oled ka seal päris osav. Mis oskusi sa arvad saad E-autospordist üle tuua päris autosporti?

E-autosport on mulle andnud juurde legendi kuulamist kiire hoo pealt ja erinevate seadete katsetamise võimaluse, saamaks paremini aimdust, kuidas erinevate seadete muutmine mõjutab auto käitumist erinevates oludes. Ja muidugi on see ka lahe ajaviitmine, sõpradega mängida ja üksteisest proovida kiirem olla.

Möödunud aastal võistlesid edukalt noorteralli Eesti meistrivõistlustel ja võitsid hooaja kokkuvõttes kuni 16aastaste klassis meistritiitli. Tulemust vaadates võiks vist öelda, et kohanemine kardi pealt autole läks üsna muretult ja tulemuseks karjääri esimene meistritiitel, millest kardis mitmel korral napilt ilma pidid kahjuks jääma?

Selleks ajaks kui autorooli istusin olin tegelikult ju kardiga sõitnud väga palju kilomeetreid (ca 4000 km aastas).  Lihtsalt tuli ära harjuda, kuidas suur auto käitub. Kuidas kiirendab, pidurdab ja kurvis käitub. Autoga kohanemine raskelt ei tulnud, kuna tegelikult varasematel aastatel sõitsin juba karti ja rallit samal ajal ja sealt sai veidi kogemust koguda.  

Möödunud aasta Paide rallil tegid 16aastasena juba ka stardi suures autorallis, kus saavutasid koos Taavi Lassmanniga debüüdil absoluudi 20. ja EMV8 klassi teise koha. Kui erinev see maailm oli võrreldes sinu eelneva kogemusega?

Öö ja päev, varasemalt mul eriti legendi koostamise kogemust ei olnud ja seda ise koostada ralli jaoks oli uus kogemus. Katsed olid debüütralli jaoks muidugi mõnusalt kiired, mis oli samuti uus kogemus. Ning ka see, et auto oli uus.  

Sinu võistlusautoks on Ford Fiesta R2. Millest just selline valik?

See on kindlasti alustamiseks väga hea kogupakett jõukohase hinnaga.

Tänavuse hooaja alguses said suures rallis ka talverallide kogemused, kui osalesid nii Otepää, kui ka Aluksne rallidel. Kas sinu arvates on lumel ja jääl lihtsam või raskem sõita kui kruusal?

Lumel ja jääl sõitmisel on muidugi omad nõksud ja tehnilised eripärad, aga ma ütleks isegi, et lumel ja jääl on lihtsam sõita.  

Lätis jäi võistlus küll tehnilistel põhjustel pooleli, kuid said seal sõita väga kogenud kaardilugeja Ken Järveojaga. Mis kogemusi sulle Ken edasi andis ja mida sellest koostööst kaasa võtsid?

Ken on meile Taaviga (minu kaardilugeja Taavi Lassmann) tegelikult juba kõige esimestest rallipäevadest mentoriks olnud. Tema andis meile mõned aastad tagasi esmased juhtnöörid, kuidas legendi koostamine ja rallivärk üldisemalt üldse käib. Kindlasti oli ka Kenil tore näha, kui kaugele mõne aastaga oleme arenenud. Läti rallilt saab kaasa võtta palju legendi- ja sõidualaseid teadmiseid.

Sinu üks suurimaid konkurente kardi aegadest ja ka noorteralli meistrivõistlustest Oskar Männamets on samuti nüüd võistlemas Eesti autoralli meistrivõistlustel. Osalete küll erinevates klassides, kuid tõenäoliselt käib aegade võrdlus teil omavahel siiani?

Täpsustusena, et kardis me Oskariga liiga palju koos sõita ei saanud, kuna võistlemise pigem erinevates kardiklassides. Eks me muidugi võrdleme aegu ja proovime oma autodest nii palju välja võtta kui me oskame, et olla üksteisest kiiremad.  Aga tegelikult on see isiklikule arengule väga kasulik, et on selline konkurent, kes on sarnase tasemega. Alustasime ralliga üsna samal ajal ja seetõttu on olnud alati keegi, kellega ennast võrrelda. Kindlasti oleme mõlemad pidanud pingutama, et teineteisel järel püsida.

Kes on sinu peamised taustajõud kellega valmistud ja käid võistlustel? Kas olete nö. konsulteerinud ka endiste või praeguste tippudega, et kohe teha asju õigesti, et rallisõitja karjäär saaks edukas?

Peamine taustajõud on muidugi isa, kes igapäevaselt tegeleb sellega, et me sõita saaksime. Võistluste vahel on suur roll füsiol Jüri Saluperel, kelle juures ma trennis käin. Rallipere on üldiselt väga sõbralik ja toetav ja noorele rallisõitjale on paljud nõus oma õpetussõnu jagama. Teiste seas on kindlasti oma panuse minu karjääri andnud Ken Järveoja, Aleks Lesk, Gustav Kruuda ja Simo Koskinen.

Kui hooaega alustasid EMV8 klassis, siis Rapla rallil oled registreerunud esiveoliste EMV4 klassis ja noortele kuni 26aastastele pilootidele loodud Estonian Junior Challenge sarjas. Kas plaan on selles sarjas ka edaspidi jätkata?

Eks meil oli plaanis sellel hooajal Rally 4 auto ühel rallil ikkagi ära proovida. Mitme juhuse kokku langemisel saame seda teha juba Raplas. Hetkel on tegu ühekordse üritusega ja võtame ühe ralli korraga,  kuid kindlasti on plaan selles klassis jätkata. Kas saame seda teha juba sellel hooajal, näitab aeg. Siinjuures suur tänu CRC rallitiimile ja Indrek Tammverele kes meisse samuti usub ja aitab.

On sul autospordis omad eeskujud kelle tegemisi jälgid ja kelle jälgedes sooviksid oma karjääris astuda?

Sellist kindlat eeskuju pole, aga vaatan kõikide eestlaste tegemisi, kes Euroopas sõidavad.  

Millised on sinu ambitsioonid autospordis ja kuhu tahad välja jõuda?

Tahaks jõuda kõigepealt välja JWRC sarja ja seal näidata samuti kiirust ja siis võimalusel sealt edasi liikuda Rally2 masinate peale.

LOE KA NEID UUDISEID:

22. november 2024

Priit Priimägi võtab MM-rallidel üle Michèle Moutoni töö. „Ohutusdelegaat annab viimase heakskiidu katsele.“

20. novembril avaldati Monte-Carlo MM-ralli 2025 võistlusjuhend, kus FIA ametnike nimekirjast leiab lisaks Karmo Uusmaale veel ühe eestlase nime....
21. november 2024

Nädalavahetus autospordis: Eestis maastikusõit; MM-punktid mängus rallis ja vormel ühes

Nädalavahetusel toimub Eesti offroad-võistlus Saarekoll; MM-punktid on mängus rallis ja vormel ühes. Reedest pühapäevani Saaremaal toimuva Saarekolli võistluskeskus asub...
20. november 2024

Maastikusõiduhooaeg lõpeb nädalavahetusel Saaremaal

Maastikusõiduhooaeg lõpeb reedest pühapäevani, 22.-24. novembrini Saaremaal toimuva Eesti karikavõistluste etapiga Saarekoll. Ehkki tegemist on publikule üldiselt raskesti jälgitava...
20. november 2024

EVAL F4 2024, 7. etapp: Talvar võttis, mis talle kuulus

Virtuaalse vormelisõidu Eesti meistrivõistluste viimane etapp sõideti 17. novembril väga keerulisel Detroidi Belle Isle’i ringrajal. Tabelijuht Rainer Talvar tagas...