Möödunud nädalavahetusel sõideti Jaapanis autoralli MM-hooaja 2024 viimane etapp. Võistlejatel tuli aasta viimasel osavõistlusel tõusva päikese maa asfaldil läbida 21 kiiruskatset ja 302,59 katsekilomeetrit. Jaapanis selgusid ka tänavused WRC klassi maailmameistrid nii pilootide / kaardilugejate, kui ka tootjate arvestuses.
Hyundai Motorsport meeskonna võistlejad Ott Tänak / Martin Järveoja startisid Jaapani MM-rallile teadmises, et nad jäävad MM-liidritest Thierry Neuville / Martijn Wydaeghest 25 punkti kaugusel ja Hyundai edu Toyota ees on 15 punkti. Eestlased alustasid Jaapani MM-rallit hästi ja hoidsid avapäeval sõidetud lühikese publikukatse järel teist kohta. Reede hommikul tõusid Tänak / Järveoja ralli liidriteks ja kuigi korraks loovutati esikoht konkurentidele, siis reede õhtuks oli eestlaste edu Toyotal sõitnud Elfyn Evans / Scott Martin ees 20,9 sekundit. Kuigi laupäeva hommikuse ringi katsetel võtsid britid eestlastelt aega tagasi ja vähendasid kaotuse 15,3 sekundi peale, siis päeva teisel ringil surus Tänak gaasi tugevamini põhja ja lõpetas päeva Evansi ees kindla liidrina. Pühapäevale startisid eestlased 38 sekundilises edus ja teadmises, et kuigi individuaalse tiitli püüdmiseks läheks vaja meeskonnakaaslaste ebaõnne, siis tootjate arvestuses oli laupäevaste punktide järel Lõuna-Korea meeskonnale terendamas ajaloo kolmas meistritiitel, kuid selle kindlustamiseks oli vaja ka ralli lõpetada.
Kahjuks tõi pühapäeva avakatse uudise, mis pani Hyundai meeskonna meistritiitli osas väga raskesse seisu.
Katse viimase kilomeetri eel olid teelt välja sõitnud ja katkestanud ralli liidrid Tänak / Järveoja. Veidi hiljem sõitis samas kohas välja WRC2 klassi sõitja Heikki Kovalainen, kelle Toyota maandus peale õhulendu Tänak / Järveoja Hyundai kapotil. Hetk varem oli autos sees toimetanud kaardilugeja Järveoja, kelle päästis ehmatusest hullemast kiire reaktsioon.
„Ma ei oodanud selles kurvis libedaid olusid. Kohe, kui me kurvi sisenesime läks esiosa libisema ja auto läks liialt teelt välja, et seda olukorda päästa. Täielik katastroof ja kui aus olla, siis pole sõnu selle kirjeldamiseks. Kui aus olla, siis see on täielik käkk ja see ei oleks tohtinud kunagi juhtuda,“ sõnas pettunud Tänak DirtFishile.
“Oleme küll pettunud, kuid peame tunnistama, et see on olnud väga hea hooaeg Thierryle ja Martijnile, kes olid terve hooaja järjepidevad ja tulid pingega hästi toime ning on väärt meistritiitlit. Palju õnne neile,” lisas Tänak sotisiaalmeedia vahendusel.
Eestlaste katkestamine andis võimaluse Toyotale, kes oli nüüd ootamatult Hyundaiga võrdses punktiseisus ja MM-tiitli otsustas rallit ja hooaega lõpetanud punktikatse. PowerStage katse parimad olid Sebastien Ogier / Vincent Landais ja katse kolmandad ralli üldvõitjad Elfyn Evans / Scott Martin, kellele oli see hooaja esimeseks võiduks.
Sellest Jaapani meeskonnale piisas, et kindlustada koduteedel Toyotale Hyundai ees vaid kolme punktilise eduga neljas järjestikune ja ajaloo kaheksas tootjate MM-tiitel.
Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe on autoralli maailmameistrid!
Kui tootjate MM-tiitlist jäi Hyundai ilma, siis pilootide ja kaardilugejate tiitli saavutasid nende võistlejad Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe. Belglaste ralli sai suure tagasilöögi reede ennelõunal, kui nende Hyundai i20 N Rally1 auto mootorist kadus turborõhu kadumise tõttu jõud ja päeva lõpetasid belglased alles 15. kohal. Laupäeval olid MM-liidrid töökorras autoga tagasi rajal ja tõusid enda kiire sõidu ning konkurentide ebaõnne tõttu päeva lõpuks seitsmendaks.
Pühapäeva hommikul juhtunud Tänak / Järveoja õnnetuse järel said Neuville / Wydaeghe küll karjääri esimese MM-tiitli puhul õnnitlusi vastu võtta, kuid ralli finišini oli vaja suruda tootjate MM-tiitli osas, mis kahjuks siiski ei õnnestunud. Esimeste belglastena autoralli MM-tiitli võitnud Thierry Neuville / Martijn Wydagehe lõpetasid hooaja viimase ralli kuuendal kohal ja jäid võitjatest 6.54,1 kaugusele. Belgiast sai MM-ajaloo kümnes maa ja Neuville´st MM-ajaloo 20 piloot, kes MM-tiitli võitnud. Neuville´l kulus MM-tiitli võitmiseks 168 ja Wydaeghel 69 MM-rallit. Neuville nimel on nüüdsest ajaloo rekord, kui kõige kauem päevi MM-tiitlit püüdnud piloot. Belglasel kulus selleks 5533 päeva. Enne seda oli ta saavutanud viiel korra MM-hõbeda ja kolmel korral pronksi. Nende hooaeg algas Monte-Carlos võidu ja maksimum 30 punkti teenimisega. Belglased kogusid punkte kõikidelt etappidelt ja said kõige kehvema saagi Lätist, kus kontosse lisandus 9 punkti.
“Ma tunnen end hästi. Me oleme selle nimel nii palju tööd teinud ja tahan kõiki tänada, kes meiega sellele pikal teel olnud on. Ma püüdsin siin katsel kõvasti ja näis kas selles piisab. See aasta saime lõpuks selle pingutuse ja ootuse eest tasutud,” võttis tänavune maailmameister Neuville ralli finišis mõtted kokku.
Toyota GR Rally1 autoga võideti hooajal 2024 kaheksa rallit (Rovanperä 4, Ogier 3, Evans 1) ja Hyundai i20 N Rally1 autoga viis rallit (Neuville 2, Tänak 2, Lappi 1). Kõige rohkem katevõite 57 võtsid Ogier / Landais. Tänak / Järveoja saldoks jäi 33. Sõitjate ja kaardilugejate MM-arvestuses järgnesid hooaja kokkuvõttes 242 punkti teeninud Neuville / Wydaeghele, 210 punktiga Evans / Martin ja 200 punktiga Tänak / Järveoja.
WRC2 klassi maailmameistri tiitli kindlustasid endale Jaapani teedel soomlased Sami Pajari / Enni Mälkönen, kes võistlesid debüüt hooaja teinud Toyota GR Yaris Rally2 autol.
Hüvasti hübriid, Pirelli ja tänavune punktisüsteem
Tänavune Jaapani MM-ralli tähistab 2022. aastal MM-sarjas debüteerinud Rally1 hübriidautode ajastu lõppu, sest järgmisel aastal sõidetakse taas vaid sisepõlemismootorite jõul. Nende autode saldoks jäi 39 MM-rallit, millest Toyotaga võideti 24, Hyundaiga 12 ja Fordiga 3.
Ajaloo esimese võidu võtsid Sebastien Loeb / Isabelle Galmiche Ford Pumal, Monte-Carlos ja viimase Elfyn Evans / Scott Martin Toyotal, Jaapanis. Tänak / Järveoja võitsid selle ajaga 7 MM-rallit (Hyundai 5 ja Ford 2).
Lisaks oli Jaapan viimaseks võistluseks Itaalia rehvitootjale Pirelli, kes on olnud sarja ametlik rehvitarnija alates hooajast 2021. Viimaseks jäi võistlus ka jaanuaris debüteerinud ja paljud kirutud, kuid lõpuks väga põneva hooaja pakkunud uuele punktisüsteemile.