Möödunud nädalavahetusel sõidetud 56.Saaremaa ralli pakkus lisaks Terminal Oil Eesti meistrivõistluste etapi osalenutele kohati väga ekstreemseid olusid ka FIA Rally Stari treeninghooaja neljandal etapil võistelnutele. Kunagi enne ei olnud Eestis startinud võistlejaid Lõuna-Aafrikast, Omaanist ja Peruust.
Ralli pakkus madala õhutemperatuuri, kohati väga tugeva vihma ja tormituule tõttu väljakutset avameetritest kuni finišini. FIA Rally Stari kuuele võistluspaarile oli see senise hooaja kõige suuremaks väljakutseks, millest kõik suurepäraselt välja tulid, lõpetades kõik 12 sõidetud kiiruskatset ja läbides 124,76 katsekilomeetrit.
Kõik FIA Rally Stari sõitjad said kogu võistluse ajaks ainult 10 Pirelli K6 keskmise seguga rehvi, mis on osa nende tuleviku õppest. Rehv on üks kahest segust, mida kasutatakse FIA juunioride meistrivõistlustel (JWRC) ja mis on FIA rallitähtede treeninghooaja lõppedes nelja parima tulemusega sõitja sihtkoht.
Taaskord said FIA Rally Stari sõitjad ülesandeks suurendada oma võistluskogemust, lõpetada võistlus ilma autosid kahjustamata, kuid samas näidates üles kasvavat tempot.
Noortele rallimaailma tulevikulootustele oli Saaremaale kaasa elama tulnud ka FIA spordiosa Euroopa asepresident Anna Nordkvist, kes liitus Saaremaa rallil FIA Rally Stari meeskonnaga, et jälgida sõitjate edusamme ja pakkuda täiendavat tuge. Eesti Autospordi Liit ja võistluse korraldaja Saaremaa Ralli MTÜ andsid oma väärtuslikku abi.
Neljandale treeninghooaja rallile ja teisele kruusal toimuvale võistlusele registreeriti FIA Rally Stari võistlejad Eesti meistrivõistluste Rally3 autode klassi EMV3. Kokku sai stardi 13 võistluspaari. Kuigi FIA Rally Stari sõitjate eesmärk oli jõuda finišisse, mitte igal võimalusel näidata tempot, mis ka katsevõite tooks. Ometigi näitas Romet Jürgenson M-Sport Poola poolt ette valmistatud ja Pirelli rehvidega varustatud Ford Fiesta Rally3 autoga koos Siim Ojaga nii mõnelgi katsel parimat aega.
Euroopa finaali võitja Jürgenson pidi küll avakatsel konkurendi paremust tunnistama, kuid võitis järgneva ja lõpetas avapäeva EMV3 klassi liidrina. Eestlase esikoht püsis kuni Undva katse teise läbimiseni, kui ta rehvi lõhkus ja selle vahetamisega üle kolme ja poole minuti kaotas. Suur ajakaotus tähendas EMV3 arvestuses kukkumist kuuendaks ja FIA Rally Stari arvestuse kolmandaks. Nelja järelejäänud katsega tõusid eestlased EMV3 üldarvestuses koha võrra ja lõpetasid FIA Rally Stari arvestuses teisena.
Kaheksanda katse järgselt tõusid Jürgenson/Oja probleemide järel FIA Rally Stari arvestuse esikohale Jose ‘Abito’ Caparo / Willy’ Guillermo Sierra Ovalle, kuid ka nemad ei pääsenud kolm katset hiljem rehvipurunemisest. Peruulased ei kaotanud küll nii palju aega kui eestlased, kuid puhta sõiduga nad Jürgenson/Oja järelejäänud katsel edestada ei suutnud ja lõpetasid Saaremaa ralli 6,5 sekundilise kaotusega eestlaste seljataga.
Saaremaa ralli FIA Rally Stari arvestuse esikoht läks võistluspaarile nr. 23 Taylor Gill / Daniel Brkic. EMV3 arvestuses oli nende koht neljas. Jürgensoni/Oja edestasid nad lõpuks 23,4 sekundiga.
FIA Rally Stari projektijuht Jérôme Roussel: “Pärast väga rasket, märga, külma ja tuulist Saaremaa rallit on au õnnitleda kõiki kuute finišisse jõudnud meeskonda. Kui ma vaatan katkestajate arvu ja ilmast tingitud olusid, ei saanud seda saavutust ralli alguses iseenesestmõistetavana võtta. Rometil pole küll suuri rallikogemusi, kuid ta on Eestist ja ütles, et pole kunagi nii rasket rallit sõitnud. Kokkuvõttes oli see väga positiivne nädalavahetus ja aitäh FIA spordiosa Euroopa asepresidendile Anna Nordkvistile meeskonna toetamise eest. Oli tore, et ta meiega koos oli ning samuti oli tore, et Eesti Autospordi Liit ja korraldajaklubi Saaremaa Ralli MTÜ meid väga soojalt vastu võtsid. See on väga hästi korraldatud üritus ja see oli ideaalne koolituseks, kui arvestada seda, mida need kuus noort FIA Rally Stari sõitjat sel nädalavahetusel kogesid.“
#22 Romet Jürgenson (23a.)/Siim Oja (Eesti)
Kolm EMV3 ja 11 FIA Rally Stari arvestuse katsevõitu 12-st. Kiireim FIA rallitäht kuuest ja kuni rehvipurunemiseni teel EMV3 ja FIA Rally Stati kategooria võidule.
Romet Jürgenson: “Mul on põhimõtteliselt kaks tunnet. Olen õnnelik, et lõpetasime ja näitasime head kiirust, seda kuni mu enda veani: lõikasin seal, kus oli lõikamistakistus. Ei olnud parim otsus mitte peatuda ja rehvi esialgu mitte vahetada. Sellest on palju õppida. See oli ka meie esimene kord katsel ratast vahetada ja selleski on parandamisruumi. Me leidsime autoga ralli algusest peale hea klapi.“
#23 Taylor Gill (19a.)/Daniel Brkic (Austraalia)
Olles kaotanud avapäeval elektriprobleemide tõttu aega (SS1 ja SS2), keskendus Gill raskete tingimuste lahendamisele, eriti kui katsed roopasse läksid. Ta lõpetas treeninghooajal teist korda FIA Rally Stari tippsõitjana.
Taylor Gill: “Ralli oli tõesti väga keeruline, kuid oli hea kogemusi koguda ja igal katsel finišisse jõuda. See ei sarnane ühelegi võistlusele, mida ma kunagi varem sõitnud olin. Polnud kunagi varem sõitnud sügavates roobastes, kus auto põhi lohises maas 100 meetrit korraga. See oli kindlasti nädalavahetuse suurim õppimisteema. Loodan olla tugevam järgmisel Hispaania rallil, kus kruusal on loodetavasti sarnasusi sellega, millega olen harjunud Austraalias.“
#24 Jose ‘Abito’ Caparo (26a.)/‘Willy’ Guillermo Sierra Ovalle (Peruu)
Reede õhtusel linnakatsel äärekivisse sõit jättis Caparo Fiesta katkise parema tagaratta ja õõtshoovaga, kuid ta toibus sellest varasest tagasilöögist. Ralli eelviimasel katsel tabas tema auto eelmise sõitja poolt teele toodud lõikamistakistust ja selle tulemusel lõhkus ta auto rehvi ja kukkus FIA Rally Stari arvestuses esialgu teiseks ja viimasel katsel veel koha võrra.
Jose ‘Abito’ Caparo: “Selle ralli lõpetamine on hämmastav tunne, sest ma poleks kunagi ette kujutanud, et ralli võib olla selliste kiiruste, konaruste, hüpete ja kõige muuga. Pean pidurdusmaadega palju tööd tegema, kuid enne rehvi lõhkumist olime väga tublid. Linnakatse viga on minu tehtud ja selleks, et see ei korduks, siis kohtlen järgmist linnakatset nii nagu kõnniks pargis. Lõpetasime nii, et põhieesmärk sai täidetud.“
#25 Max Smart (20a., Lõuna-Aafrika Vabariik)/Cameron Fair (Suurbritannia)
Pärast Rallye Weiz avariid pidi Max Smart vahele jätma ka Nova Gorica ralli ja oli tagasi Saaremaal. Lõuna-Aafriklasele anti enne etappi selged juhised, et peab selle ralli lõpetama ja seda ta ka tegi. Ehkki SS5 ja SS8 lõhutud rehvid põhjustasid ajakadu, ei lasknud Smart uue kaassõitja Fairi kõrval end sellest häirida ja liikus eesmärgi poole.
Max Smart: „Jõudsime lõpuni ja õppisime palju. See oli kindlasti keeruline ralli, sest olud olid päris metsikud ja sõitsin esimest korda pimedas katseid, mis oli väga huvitav. Lõhkusime rehvi, kuid lõpupoole tundsime, et tunne on hea ja ralli lõpetamine on 100 protsenti tasu. Cameron oli suurepärane ja andis mulle head nõu nii rallil eel, kui ka kogu ralli vältel. Meie meeskonnatöö oli suurepärane ja temaga partneriks saamine oli tõesti suurepärane. Õppisin palju ja läks hästi.“
#26 Annia Cilloniz (24a, Peruu)/Esther Gutierrez (Hispaania)
See oli Cillonizi jaoks nõudlik võistlus, kuid teine järjestikune finiš. Ta oli teise katse lõpetamisest 0,6 kilomeetri kaugusel, kui tema autol tekkis elektriprobleem ja ta peatus blokeerides tee. Kuigi hoiatus anti, ei suutnud kaks teist meeskonda tema autole otsa sõitmist vältida. Õnneks võistlejad vigastusi ei saanud ja Cilloniz naasis laupäeval rajale pärast hoolduses tehtud remonti.
Annia Cilloniz: “Olen ralli lõpus ja see on kõige tähtsam. Algus ei olnud kerge, kuid lõpetasime taas raske, kuid väga nauditava ralli. Katsed muutusid pärast esimesest läbimist palju libedamaks ja tuli olla ettevaatlikum. Samuti tuli olla väga kannatlik ja rahulikult võtta. Mul on veel palju õppida, kuid mulle meeldib kruus, sest see on minu jaoks loomulikum ja instinktiivsem.“
#27 Abdullah Al-Tawqi (24a, Omaan)/Ronan Comerford (Iirimaa)
Al-Tawqi tegi taas kõvasti tööd, et saada rohkem teadmisi võistlemisest ja parandada oma isiklikku sooritust. See oli tema kolmas finiš FIA Rally Stari treeninghooajal ja veel üks võistlus, kus ta vältis oma Ford Fiesta Rally3 kahjustamist.
Abdullah Al-Tawqi: “Tegime hea võistluse, kuid see oli vihmaga väga raske. Õppisime kuidas ralliautoga sellistes oludes toime tulla. Tegime head tööd ja arenesime pidevalt ning sõiduoskus läheb aina paremaks. See tähendab, et ma parandan palju oma enesekindlust ja mul oli hea meel see ralli lõpetada. See oli raske, kuid saime rütmi sisse ja järgisime eesmärki. Aitäh M-Sport Poland meeskonnale ja FIA Rally Starile, kes meid sellel rallil toetasid.“
Saaremaa Rally 2023 FIA Rally Stari tulemused
1. Taylor Gill/Daniel Brkic 1.13.38,9
2.Romet Jürgenson/Siim Oja +23,4
3.Jose ‘Abito’ Caparo/‘Willy’ Guillermo Sierra Ovalle +29,9
4.Abdullah Al-Tawqi/Ronan Comerford +5.50,6
5. Max Smart/Cameron Fair +11.44,4
6.Annia Cilloniz//Esther Gutierrez +15.12,3
FIA Rally Stari võistlejate hooaeg jätkub 20.-21. oktoobrini Hispaania kruusal, kui sõidetakse RallyRACC. Hooaja lõpetab 9.-11.novembrini sõidetav Lausitz Rallye (kruus), mille järel selguvad neli parimat FIA Rally Stari pilooti, keda ootab hooajal 2024 ees osalemine FIA Junior WRC maailmameistrivõistluste etappidel. Kõik kulud selleks hooajaks katab FIA.
Iga võistluse eel toimub test koos rallijärgse ülevaatega. FIA Rally Stari treeninghooaja võistlused on valitud spetsiaalselt selleks, et anda sõitjatele kogemusi mitmesugustes tingimustes ja oludes.
Kuus FIA Rally Stari osalejat võistlevad treeninghooajal Pirelli rehvidega varustatud identsete Ford Fiesta Rally3 autodega, mida valmistab ette M-Sport Poland.