Esitleti raamatut „Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985“

Foto: Kalev Lilleorg

Tallinnas, Ülemiste Sportlandis esitleti raamatut „Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985“.

Raamatu on kokku pannud WRC Rally Estonia võistluste juht Urmas Roosimaa ja tema meeskond koosseisus Indrek Rand, Madis Kers, Karli Pikk, Alar Hermanson ja Olaf Suuder.

Esitlusel tehti ülevaade sellest, et kuidas kuuel mehel tekkis idee Eesti autoralli ajalugu raamatukaante vahele talletada, mis neid motiveeris, millised olid eesmärgid ja mis sai ära tehtud.

Lisaks raamatu autoritele olid kohal ja meenutasid enda põnevaid seikluseid ralliradadelt Eesti legendaarsed rallisõitjad Uno Aava, Indrek Lasseron, Joel Tammeka, Hardi Mets ja Raido Rüütel.

Paljude kohaletulnute seas olid Eesti autoralli ajaloo talletamist tunnustama tulnud ka Eesti Autospordi Liidu president Toivo Asmer, Mootorispordi Muuseumi MoMu eestvedaja Arno Sillat, WRC Rally Estonia direktor Urmo Aava, raamatu ilmumist toetanud inimesed jpt.

Raamatu „Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985“ eestvedaja ja autor Urmas Roosimaa

„Kui keegi teab, et ta isa, vanaisa või tuttav sõitis omal ajal rallit ja pole enne kuskilt selle kohta andmeid leidnud, siis suure tõenäosusega on nüüd see info kaante vahel. Teine asi on huvi ralliajaloo vastu – kust me tegelikult tuleme. Kui täna on inimene avastanud, et autoralli paneb ta südame põksuma, siis usun, et laiem seltskond ei tea fakte, mis on kunagi toimunud. Eesti autoralli on olnud hästi varjatud saladus, millest kõik natukene midagi teadsid ja mäletasid, kuid üldpilti pole kellelgi ette näidata. Tobe oleks olnud kogutud materjal seisma jätta. Raamatud on tehtud missioonitundega. Kui sul on ala, millele oled andnud sõrme, kuid see on võtnud terve käe, siis see on kummardus sellele alale ja soov jagada seda tulevaste põlvedega. See tuli ära teha.“

Eesti autoralli legend Uno Aava: „Minu jaoks see raamat on pool elu, sest kui ma raamatu teen lahti ja vaatan alates 1958. aastast, kui ma võtsin osa esimesest rallist ja kuni aastani 1988, kuni ma olin tegev, siis kõik need nimed, keda ma loen raamatust tulevad meelde, need inimesed, nende inimeste näod ja nende ütlused. Minu jaoks on see nostalgia. Võin istuda ja raamatu ette võtta ning mõelda, et kuidas oli see ralli, kuidas sai organiseeritud mõni teine. See on minu jaoks väga tähtis raamat.“

Raamatu „Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985 „kaanestaar“ Joel Tammeka: „See on praktiliselt olnud minu elu helgem ja ilusam pool, kus me tegime seda mida me tahtsime ja see pakkus tohutult rõõmu. Pärast töö käigus tegin samuti, mis mulle meeldis ja tahtsin, kuid valikud olid teised. Kui Urmas Roosimaa mulle rääkis, et tal on selline plaan, siis ma arvasin, et kes seda ikka teeb ja veel mitte finantskasumi saamise eesmärgil vaid fanatismist autoralli vastu, kuid tehtud see sai. Tublid mehed!“

Enim NSVL medaleid võitnud Eesti rallisõitja Hardi Mets: „See raamat tähendab kingitust meile kõigile, kes me kunagi sõitnud oleme.  On väga huvitav vaadata andmeid mida ise ei mäletagi ja ainult müts maha meeste ees, kes sellega tegelesid. Suured, suured tänud selle eest. See toob meie aja jälle esile ja elad taas kusagil võidusõidus.“

Eesti Autospordi Liidu juhatuse esimees Janis Kaal: „Autosporti on alati edasi viinud positiivne fanatism ja entusiasm. Just sellelt pinnalt sündinud ja tohutut asjaomaste panust nõudnud teos jääb vääriliselt märkima meie paraadala pikka ja sündmusterohket ajalugu. Raamatu koostajate initsiatiivi ja ettevõtlikkuseta ei suudaks me oma minevikku nõnda ulatuslikult talletada ja Eesti Autospordi Liidul on rõõm siin ulatada oma abikäsi. Tõsi on see, et kirjapanemist ootab autoralli alates 1986. aastast ja kindlasti soovime toetada ka selle värvika ajastu talletamist. Jõudu selleks koostajatele!“

WRC Rally Estonia direktor Urmo Aava: „Kui vaatame viimast 30. aastat, siis me oleme päris professionaalseks muutunud info ja füüsiliste autospordi objektide talletamises. Võtame Arno Sillati poolt veetava MoMu või Indrek Ilometsa Ralliaasta raamatu, mis on tänaseks EAL vedamisel muutunud Autospordi aastaraamatuks. Ralli ajaloo mõttes oli väga suur tükk puudu ja Urmase tiim võttis selle, mis Arnol või kellegi teisel on muuseumis või kodus erinevate tükkidena ja mis jäi Indreku tehtud raamatute ette kenasti ühe raamatuga kokku ja teine raamat jõuab täpselt sinna 2002. aastasse, kus edasine ajalugu juba kaante vahel olemas. Ma arvan me võime uhked olla ja ma ei usu, et neid riike väga palju on, kus selline raamat on tehtud ja paljudes riikides saaks see raamat väga lühike olema. Mina autosportlasena ja autospordi fännina olen väga uhke.“

Raamatu „Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985“ faktid:

355 lehekülge toorteksti (kujundamata)

100+ fotot

142 879 sõna

814 415 tähemärki

Raamatu tiraaž 500 tk

Iga raamat omab unikaalset numbrit hologrammkleebise näol

Uuel aastal ilmub raamatu järg  „Eesti autoralli ajalugu II osa: 1986-2002“

„Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985“ on võimalik soetada WRC Rally Estonia veebipoest ja Eesti Autospordi Liidu kodulehelt.

LOE KA NEID UUDISEID:

22. november 2024

Priit Priimägi võtab MM-rallidel üle Michèle Moutoni töö. „Ohutusdelegaat annab viimase heakskiidu katsele.“

20. novembril avaldati Monte-Carlo MM-ralli 2025 võistlusjuhend, kus FIA ametnike nimekirjast leiab lisaks Karmo Uusmaale veel ühe eestlase nime....
21. november 2024

Nädalavahetus autospordis: Eestis maastikusõit; MM-punktid mängus rallis ja vormel ühes

Nädalavahetusel toimub Eesti offroad-võistlus Saarekoll; MM-punktid on mängus rallis ja vormel ühes. Reedest pühapäevani Saaremaal toimuva Saarekolli võistluskeskus asub...
20. november 2024

Maastikusõiduhooaeg lõpeb nädalavahetusel Saaremaal

Maastikusõiduhooaeg lõpeb reedest pühapäevani, 22.-24. novembrini Saaremaal toimuva Eesti karikavõistluste etapiga Saarekoll. Ehkki tegemist on publikule üldiselt raskesti jälgitava...
20. november 2024

EVAL F4 2024, 7. etapp: Talvar võttis, mis talle kuulus

Virtuaalse vormelisõidu Eesti meistrivõistluste viimane etapp sõideti 17. novembril väga keerulisel Detroidi Belle Isle’i ringrajal. Tabelijuht Rainer Talvar tagas...