MOMU kogust – autospordijuht Priit Pallo legendaarne kirjutusmasin

Priit Pallo mälestusstend MOMU-s. Foto: MOMU

Autosportlased, kes mäletavad kahe aasta eest meie hulgast lahkunud kauaaegset EAL-i raudvara Priit Pallot, kes eelmisel nädalal oleks saanud 70aastaseks, mäletavad kindlasti ka tema legendaarset kirjutusmasinat, millel toksiti valmis tuhandeid litsentse ja tehnilisi kaarte.

Vanemad sõitjad kindlasti mäletavad, et aastakümneid olid rahvuslikud litsentsid papist, ja samuti võistlusautode tehnilised kaardid, mille lahtrid täideti EAL-is kirjutusmasinal.

„Kui ma Priidu kutsel 1999. aastal EAL-i sekretariaati tööle läksin, toksis Priit litsentse vanal nõukaaegsel kirjutusmasinal, millel nii mõnigi täht kippus vahel streikima,“ meenutab peasekretäri asetäitja ametis töötanud Rein Luik. „Kuna mul seisis kodus aastast 1992 või 1993 pärit Brotheri elektriline kirjutusmasin täiesti tarbetuna, siis tõin selle EAL-i, ja nii saime jätkata dokumentide väljastamist juba palju „kaasaegsemal“ vahendil. Lahkudes alaliidust töölt jätsin selle sinna ja Priit kasutas seda vajalikku töövahendit kuni oma surmani.“

Kirjutusmasinal väljastati viimased dokumendid alles kaks aastat tagasi. Ja seejärel loovutas EAL selle MOMU Mootorispordi Muuseumile, kus see leidis auväärse koha Priit Pallole pühendatud väljapanekul, mille juurest leiab ka järgmise, Priidu elu ja tegevust meenutava teksti.

Priit Pallo
24.04.1954 – 11.01.2022

Priit Pallo töötas Eesti Autospordi Liidu sekretariaadis ametis 30 aastat, Eesti taasiseseisvumise ajast alates, aga autospordi korraldamise ja juhtimisega tegeles ta palju kauem.

Lisaks rohkem kui kolmele aastakümnele mitmetes rollides autospordi juhtimise juures, on Priit Pallo projekteerinud kardi- ja rallikrossiradasid, kirjutanud autospordist artikleid mitmetele väljaannetele, korraldanud Tallinna rallit, ja mida kõike veel.

1960-ndatel olid kõik poisikesed Pirita-Kose-Kloostrimetsa ringraja ääres meie parimatele moto- ja autosportlastele kaasa elamas. Nii ka Priit oma sõprade ja klassivendadega, kellest peagi kujunes seltskond, kes sügavalt huvitatud ennekõike vormel 1 sarjast, aga ka kogu autospordist laiemalt nii meil kui mujal. Priidu huvi aga aina süvenes ja lõpuks sedavõrd, et isegi keskkooli lõpetamise järel kõrgkoolis omandatav teedeinseneri eriala sai valitud innustatuna just autospordist.

„Ma isiklikult arvan, et nende radade projekteerimine ongi minu suurim panus Eesti autosporti, sest võistluspaigad on siiski sama tähtsad kui autod või inimesed.“ – Priit Pallo

Juba kõrgkoolis õppides võistles Priit päris palju rahvarallidel ja oli mitmetel võistlustel ametis kohtunikuna. Asunud kooli lõpetamise järel tööle Eesti Maanteeprojekti, leidis Priit samal ajal tee ringrajasporti. Esmalt Eesti NSV ringrajakoondise treener-esindajana ja peagi ka ringrajakomitee aseesimees ning neid ametikohti pidas Priit oma põhitöö kõrvalt kuni Nõukogude aja lõpuni. Vahepeal lisandusid veel autospordiföderatsiooni presiidiumi liikme amet ja 1987. aastast alates tegutses Priit ka ringrajakomitee esimehena.

Siis aga saabus aeg Eesti taasiseseisvumiseks ja samal 1991. aastal jättis Priit töökohaga Maanteeprojektis hüvasti ning asus juba põhikohaga tööle paar aastat varem loodud Eesti Autospordi Liitu. Autospordiliit aga hakkas kohe iseseisvumise järel korraldama Tallinna rallit, sest EALi rahastamiseks sisuliselt muid võimalusi polnud. Tema kohustuste hulka kuulusid lisaks rajameistri tööle ka kõikvõimalike kooskõlastuste hankimine, kohtunike otsimine ja nende töö korraldamine, ajavõtu korraldamine jpm.

„Kuigi pidin vahel karme otsuseid tegema, siis ega mul palju vaenlasi pole tekkinud. Vist ainult mõned. Ju olid need otsused siis ka igati õiglased. Ja niisama kellelegi liiga ei teinud.“ – Priit Pallo

Alates 1998. aastast, mil EAL loobus Tallinna ralli korraldamist, sai Priidust Eesti Autospordi Liidu peasekretär ja seda ametit pidas ta ligi viis aastat, mille järel jätkas ta oma tööd alaliidus erinevates ametites kuni oma surmani.

Priit Pallo. Fotol on näha ka tänaseks muuseumieksponaadiks saanud kirjutusmasin. Foto: Rein Luik

MOMU Mootorispordi Muuseum on Turbas, vanas Ellamaa elektrijaamas kuni mai lõpuni avatud laupäeval ja pühapäeval 10-16. Suvehooajale antakse start 1. juunil ning finiš on 31. augustil. Selles vahemikus saab mootorispordi ajalooga tutvuda iga päev kell 10-16.

LOE KA NEID UUDISEID:

15. May 2024

Majanduslikel põhjustel ära jäänud Võru rallit asendab Lätis sõidetav Cēsise ralli

Algselt 7. ja 8. juunile planeeritud, kuid majanduslikel põhjustel ära jäävat Terminal autoralli Eesti meistrivõistluste hooaja neljandat etappi, Võru...
15. May 2024

Noored Roolis sari jätkub pühapäeval Kulbilohu rallikrossirajal

Noored Roolis hooaja teine etapp sõidetakse juba sellel pühapäeval, 19. mail Tartumaal Kulbilohu rallikrossirajal. Võistlussarjas kasutatavateks autodeks on ühesugused...
14. May 2024

FOTOD. Markus Häidberg asfaldikogemusest veobagiga: huvitav oli sõita

Inten autokrossi Eesti meistrivõistluste avaetapp sõideti Raassilla täielikult kõvakattega rajal, mis oli paljudele veoauto- ja veobagisõitjatele uus kogemus. Veobagi...
13. May 2024

Markus Kajak sõitis end Saksamaal poodiumile, Albert Tamm Hispaanias

Lisaks kodumaisele hooaja algusele sõitsid Eesti kardisportlased ka võidu välismaal. Markus Kajak lõpetas Saksa meistrivõistluste etapi kolmandana, näidates kiireimat...