Eesti Autospordi Liit – 100

Eesti Autoklubi juhatus 1924. aastal. Foto: Aare Arula kogu

Eesti Autospordi Liit saab tänavu saja-aastaseks. 1924. aasta 31. juulil registreeriti Tallinna-Haapsalu rahukogu poolt Eesti Autospordi Liidu eelkäija Eesti Autoklubi põhikiri.

Sama aasta 22. augustil toimus Eesti Autoklubi (EAK) esimene peakoosolek Tallinnas Pikk tänav 42 Ühisklubi ruumides. Samal koosolekul valiti ka esimene Eesti Autoklubi juhatus järgmises koosseisus: Jüri Radik, Julius Johanson, Juho Jeets, Jaan Zimmerman, Johan Jürgenson, Eduard Aunin ja Paul Lepper.

7. juunil 1925 korraldas EAK oma esimese võistluse, ühe kilomeetri võidusõidu autodele ja mootorratastele Tallinna lähistel Raudalu maanteel.

6. juunil 1926. a. esitas klubi juhatus Prantsuse vabariigi saadikule, raha- ja välisministeeriumile palve, et nad toetaksid oma soovitusega EAK vastuvõtmist Rahvusvahelisse Autoklubide Liitu.

1927. aasta 13. oktoobril Pariisis toimunud peakoosolekul võeti Eesti Autoklubi Association Internationale des Automobile Reconnus ehk Rahvusvahelise Autoklubide Liidu liikmeks, esialgu kaheaastase katseajaga. Kaks aastat hiljem (12. oktoobril) võeti EAK lõplikult vastu Rahvusvahelise Autoklubide Liidu, mis on nüüdse Rahvusvahelise Autoliidu FIA eelkäija, liikmeks.

1941. aasta aprillis saadeti EAK-le Kehakultuuri ja Spordikomitee poolt kiri, milles teatati, et vastavalt ENSV Rahvakomissaride Nõukogu määrusele kuuluvad likvideerimisele kõik enne ENSV konstitutsiooni jõustumist asutatud ühingud ja nende liidud. Eesti Autoklubile tehti kohustuseks kõik varad anda hiljemalt 15. aprilliks 1941 ENSV Auto-Mootorispordi Klubile.

Alanud Teise maailmasõja tõttu lükkus aga Auto-Mootorispordi Klubi loomine edasi ja Rahvakomisaaride Nõukogu juures asuva Kehakultuuri- ja Spordikomitee esimehe käskkirjaga sai VAMK oma sünnidaatumiks 16. november 1944. Aasta hiljem, 24. juunil korraldas uus klubi oma esimese auto-motovõistluse, 1 km kiirusvõistluse Tallinna lähistel Tartu maanteel.

1960. aastal moodustati Eesti NSV Auto-Mootorispordi Föderatsioon, kuus aastat hiljem läksid nii auto- kui mootorrattasportlased lahku ja eluõiguse said Eesti NSV Autospordi ja Eesti NSV Mootorispordi Föderatsioonid.

19. novembril 1988. aastal toetati autospordi aktiivi konverentsil Eesti Autospordi Liidu loomist. Sama aasta 18. detsembril kinnitati EAL-i põhikiri. 11. oktoobril 1991 võeti EAL Rahvusvahelise Autoliidu FIA liikmekandidaadiks ja 10. oktoobril 1993 sai Eesti FIA ja FISA täieõiguslikuks liikmeks, omades Rahvusliku Autoklubi staatust.

EAL on FIA poolt volitatud ainupädev autospordi esindaja Eesti Vabariigi territooriumil. Eesti Autospordi Liit on Eesti Olümpiakomitee liige alates 21. novembrist 2001.

LOE KA NEID UUDISEID:

16. september 2024

Alex Reimann ja EST1 Racing alustasid sügishooaega poodiumiga Red Bull Ringil. Rovanperä võidutses

Porsche Carrera Cup Beneluxi hooaja viimane kolmandik sai pärast väikest hilissuvist pausi alguse Red Bull Ringil. Ka ilmastikuolud olid...
16. september 2024

Tõnis-Johannes Toomingas sõitis end Lätis teiseks

Sügistes vihmastes oludes peeti kardispordi Läti ja Leedu meistrisarjade ühisetapp Jelgavas. Selgitati Leedu meistrid ja stardirivis oli  ka 15...
16. september 2024

Tradehouse Noorsportlase Stipendium 2024 – kandideerimine on avatud!

Kandideerimine 2024. aasta Tradehouse Noorsportlase Stipendiumile on avatud. Juba kaheteistkümnendat korda toetab stipendium Eesti andekaid noorsportlasi, kelle suurimad saavutused...
16. september 2024

Taas viimasel hetkel rooli pääsenud Martin Rump lõpetas Barcelonas kuuendana

Teist nädalalõppu järjest sai Martin Rump viimasel hetkel kutse osaleda Mühlner Motorspordi tiimi eest kestvussõidus. Kui eelmisel nädalavahetusel osales...